Mosty a prievozy cez rieku Moravu

Malacké pohľady prichádzajú s novou rubrikou Slovensko-rakúske mosty a prievozy. Je to téma, ktorá v minulosti úzko súvisela so životom našich predkov. Druhá polovica 20. storočia kontinuitu slovensko-rakúskych vzťahov sprostredkovanú mostami a prievozmi prerušila. Dodnes sa nevieme priblížiť k tomu, čo bolo bežné pre minulé generácie. Možno práve o to viac táto téma láka – ako mnohé, čo v minulosti bolo a teraz nie je.

Mladšie generácie si dnes ťažko môžu predstaviť, ako fungovali slovensko-rakúske vzťahy v minulosti. Zostali v spomienkach tých najstarších, v niektorých rodinách sa tradujú. Na tomto mieste uvedieme za všetky jednu spomienku staršej dámy z neďalekej obce. Jej starý otec ešte v uhorských časoch chodil spolu s dedinskou “výpravou” na trhy do Viedne. Záhoráci tam bežne predávali. Dedo bol známym “zubárom-amatérom” v okolí, ale po ceste do Viedne na neho na viacerých miestach čakali “klienti”, aby im vytrhol zub či inak pomohol.

Stačí sa pozrieť do matrík na oboch stranách rieky Moravy, prípadne do archívnych dokumentov a vidíme, že vo veci slovensko-rakúskych vzťahov nejde o výmysly. Či už išlo o ekonomické vzťahy alebo osobné. Ďalším dokladom je stará záhoráčtina, ktorá obsahovala mnoho nemeckých slov. Blízkym vzťahom okrem geografickej polohy mohol prospievať aj fakt, že viaceré panstvá na oboch stranách vlastnili dlhý čas Pálffyovci. Aj zo súkromných dôvodov mali záujem, aby boli mosty funkčné a v prevádzke.

Záhoráci z obcí pri Morave mali bližšie do Viedne ako na opačnú stranu Malých Karpát. Po rozpade rakúsko-uhorskej monarchie sa to čiastočne zmenilo, ale ukončenie stáročného stavu spôsobila až komunistická moc v Československu.

V seriáli vychádzame zo zoznamu mostov a prievozov z textu dr. Sone Kovačevičovej Mosty a prievozy cez rieku Moravu, publikovaného v roku 1994 zborníku Historické podmienky formovania sa regionálnej kultúry. Podľa tohto zdroja bolo v minulosti jedenásť, resp. dvanásť miest, na ktorých sa dalo prejsť na druhú stranu Moravy. Z toho bolo päť mostov. Dnes existuje jeden cestný most v Moravskom Sv. Jáne, cyklomost v Devínskej Novej Vsi a kompa v Záhorskej Vsi. Hoci od pádu komunizmu uplynulo už takmer 25 rokov a Slovenská republika je už bezmála desať rokov členom Európskej únie. Zmena sa bude diať zrejme len veľmi pomaly.

Mosty a prievozy cez rieku Moravu

Slovensko-rakúske mosty (oranžové) a brody a prievozy (žlté) vyznačené v mape zo začiatku 20. storočia

Mosty cez rieku Moravu v minulosti
1. Moravský Svätý Ján – Hohenau
2. Gajary – Dürnkrut
3. Záhorská Ves – Angern
4. Bratislava – Marchegg
5. Devínska Nová Ves – Schlosshof

Brody a prievozy cez rieku Moravu v minulosti
1. Moravský Svätý Ján – Ringelsdorf
2. Veľké Leváre – Drőssing
3. Veľké Leváre – Sierndorf, Veľké Leváre – Jedenspeigen
4. Vysoká pri Morave – Zwerndorf
5. Stupava – Marchegg
6. Devín – Markthof

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.