Ako sa Malačania obliekali… (3) – Móda zámožných pánov v posledných rokoch Rakúsko-uhorskej monarchie

Po dlhšom čase opäť prinášame článok zo série o obliekaní Malačanov v minulosti. Tentoraz si vezmeme na mušku malackých džentlmenov zo začiatku 20. storočia.

button Debussy Čítanie si môžete spríjemniť známou skladbou Clauda Debussyho z roku 1905, Claire de Lune.

 

 

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že pánska móda na začiatku 20. storočia bola menej zaujímavá než móda ich nežných polovičiek. Pozornejší prieskum dobových fotografií však odhalí, že pánska móda bola popri tej dámskej nemenej pútavá, dokonca oveľa rafinovanejšia. Páni sa na rozdiel od dám nepýšili okázalými a výraznými doplnkami. Čaro oblečenia mužov spočívalo v precízne vypracovaných a upravených detailoch. V prvom článku série sme videli, že zámožné Malačianky držali v obliekaní krok so svetovou módou. Inak tomu nebolo ani u tunajších pánov.

Smer dámskej módy na prelome storočí určoval Paríž a svetu pánskej módy panoval Londýn. Jediným vhodným oblečením pre džentlmena devätnásteho storočia bol oblek, a to najmä zásluhou Angličana Georga Bryana „Beau“ Brummella (1778 – 1840), dodnes považovaného za otca klasického obleku a kombinácie košele s viazankou, ako ju poznáme aj dnes. Najlepší pánski krajčíri v Londýne boli združení na ulici Savile Row. Obleky šili na mieru, ručne a z najkvalitnejších materiálov. Ulička Savile Row zostala tradícii verná. Jej zakladateľ, dnes najstaršia krajčírska dielňa na Savile Row, Henry Poole & Co., je dodnes rodinným podnikom a  elegantných džentlmenov oblieka už dvestodesať rokov.

Na fotografiách v tomto článku uvidíte rôznych malackých džentlmenov zo začiatku 20. storočia. Porovnajte ich oblečenie s oblekmi na tomto prospekte krajčírskej dielne Henry Poole & Co. z roku 1908.

3_Henry Poole

 

Pánska košeľa bola na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia pokladaná za spodné prádlo – okrem goliera a lemov rukávov ju na verejnosti neodhaľovali. Pánsky oblek pozostával z troch častí, z dlhých nohavíc, saka a vesty.

3_cylinder

Malacký advokát Adalbert Prenoszil na fotografii zo začiatku 20. storočia.
3_bela

Košele mali tvrdé goliere rozličných tvarov, často odnímateľné. Niekedy mala košeľa tvrdú celú hrudnú časť a tak pomáhala svojmu nositeľovi udržiavať vzpriamený postoj. Takáto košeľa sa zapínala gombíkmi na chrbte. Na nasledujúcom obrázku si pozrite príklady odnímateľných golierov na prospekte z roku 1900, International Shirt & Collar Company, New York.

3_goliere

Gustáv Terebessy v roku 1905. Do očí hneď padne tvrdý, zaoblený golier, zaujímavá je tiež viazanka s ozdobným zapínaním a detaily kabáta.

3_pan gombik_1905

Vesta často bývala rozdielneho materiálu a vzoru než nohavice a sako. Zapínala sa vysoko na hrudi, takmer pri krku. Povinným doplnkom vtedajšieho muža bol klobúk. Cylinder bol využívaný pri významných príležitostiach. Na nasledujúcom zábere si všimnite vzorovanú vestu, lesklé gombíky a retiazku vreckových hodiniek. Mladý muž na  fotografii zo začiatku 20. storočia pochádza z okruhu rodiny pálffyovského správcu Dr. Ivana Prenoszila.

3_vesta

Mladý Adalbert, syn pálffyovského správcu Dr. Ivana Prenoszila, začiatok 20. storočia.

3_viazanka1

Iný Malačan zo začiatku 20. storočia.3_uces a motylik

Na fotografii pálffyovského úradníka Júliusa (Gyulu) Terebessyho zaujme okrem goliera a viazanky najmä pozoruhodný, dokonale zastrihnutý a natupírovaný účes. Za povšimnutie stojí aj detail okuliarov. Fotografia pochádza z roku 1910.

3_pan uces

Prekvapivo detailná fotografia džentlmena zo začiatku 20. storočia nám pri veľkom zväčšení umožňuje podrobne si prezrieť komplikované, precízne vypracované okuliare, hodinkovú retiazku a perfektne uviazanú viazanku.

3_7

Nad viazankou vidno gombíček, ktorým sa golier zapínal.3_7_kravata

Retiazku vreckových hodiniek často upevňovali o jednu z gombíkových dierok na veste, prípadne o vrecko vesty.

3_7_hodinky  Okuliare sú navrhnuté tak, aby na nose držali aj bez ďalšej podpory za ušami.

3_okuliare

Knieža Mikuláš XIII. Pálffy na fotografii zo začiatku 20. storočia. Jeho postoj je uvoľnený a oblečenie sa zdá byť pohodlné. Vesta sa zapína nižšie, než sme videli na ostatných fotografiách. V ruke drží okrem klobúka aj vychádzkovú paličku – ďalšiu významnú súčasť výbavy vtedajšieho džentlmena. Na tomto zábere sú dobre viditeľné aj nohavice, ktoré sa zapínali vysoko v páse a mali puky.

3_palfy

Podobne ako klobúk a vychádzková palička medzi základnú výbavu moderného džentlmena na prelome 19. a 20. storočia patrili i vreckové hodinky na retiazke.

3_dvaja kamarati

Populárne boli bohaté a udržiavané fúzy, svedčia o tom aj detaily fotografie zo stretnutia malackých džentlmenov.

3_fuzaci

Pozrite si zaujímavé detaily ďalšieho záberu zo stretnutia miestnych pánov.

3_pani1

3_pani3

3_pani4

3_pani2

Detaily pánskych topánok zo začiatku 20. storočia. Topánky elegantne oblečených pánov sa nám často môžu zdať nepatrične zafúľané či obnosené. Netreba však zabúdať na podmienky, v ktorých Malačania (a samozrejme obyvatelia ďalších miest) žili. Dláždené chodníky či cesty vtedy neboli normou a obuv vydržala oveľa dlhšie, ako dnes.

3_topanky

Rovnako, ako tomu bolo v prípade dámskeho odievania, aj pánska móda sa postupne uvoľňovala. Na prelome 19. a 20. storočia sa pri neformálnych príležitostiach páni často obliekali do svetlejších farieb. Populárnym vzorom boli pruhy alebo štvorce. Nasleduje fotografia ľudí z okruhu pálffyovského správcu dr. Ivana Prenoszila zo začiatku 20. storočia.

3_siltovka

Gustáv Terebessy v bledom károvanom saku s károvanou viazankou, 1907.

3_kabat_gustiterebessy_1907

Porovnajte reklamu na „letný oblek“ z roku 1899 a oblečenie pánov na ďalšom zábere z okruhu pálffyovského správcu dr. Ivana Prenoszila, začiatok 20. storočia.

3_summer suit

Na záver malá zaujímavosť – výrezy z predchádzajúcej fotografie. Pobavia nás pruhované ponožky jedného zo zúčastnených a upútajú vreckové hodinky pripnuté na reverende kňaza. Veľmi zaujímavý je však tretí detail – bosé nohy v sandáloch kombinované so šerpou namiesto opasku.

3_sandale

V predchádzajúcom článku o obliekaní sme videli sandále na nohách dvoch dievčat z vyššej vrstvy a mohli sme sa dohadovať, že boli prípustné pre slečny tak mladého veku. Sandále na nohách muža v slušne oblečenej spoločnosti zo začiatku 20. storočia sú však naozaj nezvyčajné. Možno práve takéto zvláštne detaily sú kľúčovou dierkou do skutočného sveta, rozprestierajúceho sa kdesi na druhej strane starých, v tej dobe väčšinou štylizovaných fotografií.

 

Predchádzajúce články zo série o obliekaní Malačanov:

Ako sa Malačania obliekali… (1) – Móda bohatších dám v posledných rokoch Rakúsko-uhorskej monarchie

Ako sa Malačania obliekali… (2) – Klobúky a účesy bohatších dám v posledných rokoch Rakúsko-uhorskej monarchie

 

Ďalší zaujímavý článok:

Piknik malackej honorácie pod lupou

 

 

Zdroje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beau_Brummell

http://en.wikipedia.org/wiki/Savile_Row_tailoring

http://scheong.wordpress.com/2011/11/25/the-history-of-the-collared-shirt/

https://au.pinterest.com/pin/488992472010633081/

Jason Maclochlainn: The Victorian Tailor, St. Martins Griffin, New York, 2011

 

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.