Železnica v Malackách

Dnes sa v rámci spoznávania Malaciek prostredníctvom máp pozrieme na železnicu, ktorá rozdeľuje mesto na dve časti. Aký bol jej vývoj v prvých desaťročiach od príchodu prvého vlaku?

Malacky na mape z konca 18. storočia. Železničnú trať umiestnili na miesta v strede mapy až o storočie neskôr

Železnica v Malackách funguje už viac ako 120 rokov. Pavol Hallon uvádza dátum 27. október 1891.

Predchádzalo tomu vybudovanie prvej železničnej stanice na Slovensku v Devínskej Novej Vsi, do ktorej jazdili z Marcheggu vlaky s parnými lokomotívami. Malacká stanica ležala na trati z Devínskej Novej Vsi do Skalice. Názov trate bol „Dráha Moravská nížina“.

Záhorie na mape z prvej polovice 20. storočia. Železničná trať je vyznačená čiernou farbou

Stavba trate začala v roku 1886. V Malackách ju umiestnili východne od vtedajšieho mestečka. Na opačnej strane železnice zostal zámok s parkom a príslušenstvom a štvrť Rádek. Vladimír Šíp na základe výpovedí pamätníkov píše, že správa o trase železnice prenikla na verejnosť skôr a niektorí malackí podnikatelia zbohatli vďaka špekulatívnym obchodom s pozemkami súvisiacimi so železnicou.

Detail mapy z prelomu 19. a 20. storočia

Trať bola pôvodne jednokoľajná. V uhorskom období dosahovali vlaky maximálnu rýchlosť 45 kilometrov za hodinu.

Fotografia zo začiatku 20. storočia. Trať mala mimo stanice len jednu koľaj

Po vzniku Československa význam trate narástol, stala sa hlavnou traťou. V roku 1919 sa koľajisko rozšírilo na štyri koľaje. Bolo potrebné vybudovať druhú koľaj. To sa zrealizovalo v roku 1922. Pôvodná koľaj bola vybudovaná z koľajníc, nevyhovujúcich novým požiadavkám (rýchlejšie a ťažšie vlaky). Do roku 1924 bola aj táto úloha splnená a trať bola v plnej prevádzke.

Pri budovaní trate vznikol aj takýto most cez Malinu

Nové koľajnice zakrátko prestali stačiť a opäť ich bolo treba vymeniť. Zároveň sa vymenil podkladový štrk. Toto sa dialo v rokoch 1926-1927. Neskôr v 30. rokoch 20. storočia prebiehala ďalšia výmena koľajníc. Od roku 1933 dosahovali rýchliky stokilometrovú rýchlosť.

Parná lokomotíva na trati vedľa areálu píly v polovici 20. storočia

V Malackách pôsobil od roku 1920 Odbor pre udržovanie tratí, ktorý zamestnával v širokom okolí v rôznych pozíciách takmer 300 zamestnancov. Spravoval vyše 143-tisíc kilometrov trate.

Železničná stanica okolo roku 1920. V pozadí bol železničný sklad, ktorý dnes už nestojí

Budova železničnej stanice pochádza z uhorského obdobia, postavili ju v roku 1890. Postupne ju prispôsobovali aktuálnym potrebám. Stanica mala dopravnú a telegrafickú kanceláriu, kanceláriu prednostu, čakáreň pre knieža Pálffyho a čakáreň pre cestujúcich druhej triedy. V roku 1926 bola rozšírená prijímacia budova o vestibul a priestory čakárne s dlhým krytým perónom.

Mnohé objekty, ktoré v minulosti súviseli so železnicou, sa do dnešných čias nezachovali – sklad, hradlo, vodná veža, vodná pumpa, odkiaľ brali rušne vodu. Zostala stáť budova stanice i domček s bytmi vedľa priecestia na Radlinského a Pezinskej ulici.

Vodná pumpa, ktorá sa tiež nezachovala

Zdroje:
– Hallon, P. Sto rokov železnice. In: Malacký hlas č. 11/1991.
– Šíp, V. – Trebišovský, J. V.: Malacky. Kapitoly z dejín mesta II. Malacky 1996
– Odbor pre udržovanie tratí. In: Pamätná kniha Malacky, dotazník 9
– Staničný úrad Malacky. In: Pamätná kniha Malacky, dotazník 10

1 odpovedať
  1. pepe
    pepe hovorí:

    Tu vodnu vezu su pamatam zburali ju okolo roku 1990 .Chceli sme ist do nej no hore isli drevene schody ktore boli uz ciastocne odhnite a chybali schody.

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.