Malacké križovatky (1)

V prvej časti tejto minisérie sa budem venovať snáď „najobľúbenejšej“ križovatke malackých vodičov – križovatke pri nákupnom centre LIDL.


Celý problém tohto miesta siaha ďalej do minulosti a súvisí s výstavbou diaľnice Bratislava-Brno-Praha. V Malackách sa vybudoval diaľničný privádzač, ktorému nielenže padla za obeť jedna z najkrajších častí mesta, ale úplne nelogicky doviedol dopravu priamo do centra mesta, vrátane tranzitu do okolitých obcí. Postupné zahusťovanie dopravy koncom 90-tych rokov malo za následok, že presun v smere od Sasinkovej ulice na nadjazd nad železnicou sa stával čoraz komplikovanejším. Po dostavbe Billy boli dopravné zápchy na tomto mieste pravidlom.

Situácia sa zmenila po schválení stavby nákupného centra LIDL, ktorý požadoval, aby príjazdová cesta k nemu ústila do tejto križovatky. A práve tu vidím najväčší problém – namiesto toho, aby nákupné centrá boli vytlačené mimo centra, v Malackách sa natlačili priamo do neho, bez toho, aby niekto rozmýšľal aký vplyv na dopravu a život v meste to v budúcnosti bude mať. A tak sa v jednej malej križovatke stretli cesty od dvoch veľkých obchodov spolu s diaľničným privádzačom. Existovali dva varianty ako túto situáciu riešiť -prvým bol kruhový objazd, druhým svetelná križovatka. V tomto prípade sa vybral pre plynulosť dopravy, ako ukazuje súčasný stav, ten horší variant. A takéto boli kedysi plány… (mimochodom všimnite si aj to množstvo zelene okolo LIDL- u a porovnajte si to so skutočným stavom)

A ako to vyzerá po roku? Pre vodičov sú zmeny k lepšiemu minimálne. Aj keď by križovatka mala byť „inteligentná“, tedy dynamicky sa prispôsobujúca intenzite dopravy – v kritickom čase približne od 15-tej do 17- hodiny sa kolóny áut tvoria veľmi často – v smere na hlavnú križovatku z nadjazdu autá občas stoja až na úrovni Country clubu (!) a ešte horšie to býva na Sasinkovej smer nadjazd, resp. centrum – z tohto dôvodu križovatka Sasinkova/Malé námestie/Billa býva v tomto čase miestom dopravného chaosu. Netvrdím, že sa tak deje pravidelne, ale čoraz častejšie.

Povrch vozovky vyzerá v súčastnosti ako vidíte na fotografii -aspoň to funguje ako spomaľovač… A to nehovorím o tom, v akom stave je vodorovné dopravné značenie, ktoré viac-menej už nevidno. Malačania si zvykli, cudzí často majú problém sa zorientovať, chýba tu totiž tabuľa, ktorá sa označuje ako návesť pred križovatkou.

Na tomto mieste nepochopiteľne chýba dopravná značka zákaz vjazdu, označujúca, že ide o protismer. Často si mnohí vodiči neuvedomujú, že na Slovensku sa jazdí po pravej strane vozovky a považujú túto cestu ako odbočku k LIDL-u. Červený kruh znázorňuje chýbajúcu značku – inak všimnite si kam smeruje šípka na ceste a to či vidíte nejakú dvojitú čiaru, ktorá by Vám bránila odbočiť – je len otázka času kedy sa tam stane dopravná nehoda.

Aké je riešenie? Kým vo svete ale aj na Slovensku je trend budovať bezpečnejšie kruhové objazdy, v Malackách sme vybudovali križovatku, ktorá už po roku činnosti má problém zvládať objem dopravy, ktorý cez ňu prúdi. Škoda, že šanca vybudovať efektívnejšie riešenie, ktorá bola pri stavbe LIDL-u, sa nevyužila. Čiastočne by mal pomôcť plánovaný obchvat Malaciek, ktorý toto miesto aspoň trochu odbremení.

Ale chýbajúce a nevyhovujúce dopravné značenie na tomto mieste je problém, ktorý by mal byť čo najskôr odstránený.

(Vizualizácia kruhového objazdu pri LIDL-i je zo stránky www.dialnice.info)

7 komentárov
  1. Linda
    Linda hovorí:

    Súhlasím v plnom rozsahu. Dodam k tomu iba toľko, že sa môžeme za tento chaos poďakovať inžinierovi ktorý toto celé projektoval…Viliam Konček a samozrejme aj ľudom ktorí tento nemôžný projekt schválili.

  2. Martin Marek
    Martin Marek hovorí:

    Som presvedčený o tom, že v prvom rade by sme mali poďakovať vtedajším mestským poslancom, ktorý odsúhlasili výstavbu LIDL-u na tomto mieste. Križovatka je už len nevyhnutným dôsledkom tohto krátkozrakého rozhodnutia…

  3. frisco
    frisco hovorí:

    Čo ja viem, tak mesto sa o kruhový objazd snažilo, ale zistili, že je naň nedostatok miesta. Preto sa rozhodli pre nepraktickú, ale jedinú možnosť – križovatku. Aby boli splnené normy, objazd by sa sem nijako nevošiel. Sú totiž predpísané minimálne polkruhy a mnoho ďaľších podmienok. Malacké úrady nám v minulosti mnohokrát ukázali zvrhlé odôvodnenia. Preto nad týmto mohli prižmúriť oko a kruhový objazd ajtak vybudovať. Bohužiaľ sa asi nenašiel nikto, kto by rozhodujúcich byrokratov podmazal. Preto vznikla na hlavu postavená križovatka……………………… Verím totiž tomu, že keby sa našiel nejaký dobrý „sponzor“, ktorý by mal na objazde eminentný záujem, určite by tam dnes objazd bol. Tu v Malackách ide všetko vybaviť. Keď na to máte……………

  4. Iveta Rybarova
    Iveta Rybarova hovorí:

    neviem komu mam dat prednost v Malckach na konci pezinskej ulici pri Hilkovi ked idem z pezinskej a odbocujem do mesta na slovnaft pumpu a z dialnice vchadza auto na pezinsku. mohli by ste mi poradit ? dakujem.

  5. Martin Marek
    Martin Marek hovorí:

    Dôvod, pre ktorý sa nepostavila okružná križovatka, sa rozoberá napríklad v Malackom hlase 15/2005, pravdepodobne bolo iné dôvody ako ten, že by sa tam nevošla. Nemá cenu polemizovať s argumentami tam uvedenými – jednak nie som odborník na dopravu a každý vodič často jazdiaci po Malackách si názor na existujúce riešenie rýchlo utvorí sám. Tiež nemám dojem, že by obe križovatky boli nejako obzvlášť skoordinované – so „zelenou vlnou“ som sa stretol snáď len v smere z hlavnej križovatky hore na nadjazd, inak si každý viac menej každý počká dvakrát na červenej, než prejde obe križovatky. A tiež by sa dalo veľa diskutovať o ďalších nezmysloch, ktoré vznikli napríklad pri rekonštrukcii hlavnej križovatky, ale to je už iná téma.

  6. RuT
    RuT hovorí:

    to Iveta Rybarova> Pokusim sa to vysvetlit. Prikladam link, kde je to znazornene, ak som to spravne pochopil podla vasho popisu

    http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Unknown+road&daddr=48.430518,17.032564&hl=en&geocode=FRH74gId8-UDAQ%3B&mra=dme&mrcr=0&mrsp=1&sz=17&sll=48.431123,17.032413&sspn=0.003488,0.007424&ie=UTF8&z=17

    Tak s autom, ktore ide z dialnice na Pezinsku ulicu a vy z miesta A do miesta B, tak sa stretate v prvej krizovatke, toho trojzubca, kde si podla mna treba uvedomit, nakolko tam nie su znacky, myslim si ze sa berie pravidlo pravej ruky a teda z vasho smeru mu treba dat prednost. Auto z dialnice dava nasledne prednost autam prichadzajucim zo slovnaftu (z B do A) smerom na pezinsku, kedze su po jeho pravej strane. Myslim, ze umiestnenie dopravnych znaciek na to miesto by vnieslo jasnost, nakolko tam vznikaju pre mnohych nejasne situacie. Alebo by sa tam hodila, taka pekna okruzna krizovatka 🙂
    Podla opisaneho postupu sa riadim ja, pokial to tam nahodou nedavno nezmenili. Naposledy som tadial isiel pred mesiacom spominanym smerom.

  7. EFK
    EFK hovorí:

    Hehehehehe Linda, ty máš predpokladám „dôveryhodné“ informácie s ktorými ideš do „éteru“ od Jedna Pani Povedala, že??? A ktorá Pani ti povedala takú „pravdivú“ informáciu, že túto križovatku projektoval Viliam Konček??? :-))))))) Keď osieram, najprv si overím či to tak naozaj je…:-)) aby som potom nevyšla na smiech ja od tých čo naozaj vedia….

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.