Myslí sa v Malackách aj na cyklistov?

Napriek tomu, že naše mesto leží na rovine, téme cyklochodníkov sa u nás zatiaľ venovalo minimum pozornosti – o to viac v lete prekvapila správička o tom, že sa Malacky zapojili do projektu nadácie EKOPOLIS, ktorý podporuje vytvorenie siete zariadení, služieb s prihliadnutím na potreby cyklistov.

Teda prekvapila ako prekvapila – v podstate z občanov jej nikto nevenoval pozornosť a zrejme sa na tento jednorazový akt už aj zabudlo.

uvodna.jpg

Trochu viac polemiky vyvolalo otvorenie zrekonštruovanej Továrenskej ulice, kde sa v meste zrealizoval prvý pokus o cyklochodník v duchu „greenways“, teda cyklotrás, ktoré by mali umožniť alternatívny prístup do zamestnania. Obávam sa, že za socíku sa do ZŤS-ky a Kablovky alternatívne presúvalo viac pracovníkov než dnes do celého tzv. priemyselno-technologického parku. To je ale odrazom doby – chodiť do práce sólo v aute sa stalo imidžovou záležitosťou neokapitalistickej spoločnosti. Na filozofiu zdravšieho pohybu a ekologickejšej dopravy, aká sa preferuje napr. v Škandinávii, Dánsku či Holandsku, si budeme musieť ešte počkať.

adrenal.jpg

Spomínaný chodník na Továrenskej nesie všetky znaky prvého pokusu. Už len nájazd v neprehľadnej križovatke, kde sa súčasne pripájate na chodník s križovaním z pravej strany na ľavú je dosť adrenalínový.

cross.jpg

Ak sa vám to podarí, čaká vás húpačka hore-dolu s obrubníkmi, kde musíte občas predviesť čo to z abecedy jazdca cross-country. A pritom stačilo vymeniť chodník pre chodcov a cyklistov vice-versa.

bacha.jpg

Ak vás už rytmus jazdy ukolísal a spokojne si to šiniete krajinou – po ľavej strane môžete obdivovať dvory firiem a po pravej smetiská popri železnici – veľkého bacha si dajte na úrovni hotela. Tu na vás nenápadne číhajú natoľko prepotrebné zástrčky, že ich ponechali v strede chodníka. Čo dodať?

klastor.jpg

Slovo cyklochodník sa objavilo aj v súvislosti s rekonštrukciou Kláštorného parčíku a hoci vyvolalo protichodné reakcie je myšlienka vyznačenia pásu a vnesenia istej organizácie do činnosti, ktorá sa tam od nepamäti deje rozumná. Miesta pre chodca aj cyklistu je tam dosť a pomôže to zabrániť kolíziám. Navyše sa ponúka možnosť po zjednosmernení Zámockej vyznačiť trasu až po slimáka s pokračovaním do parku, alebo pozdĺž železnice a cez Dielenskú až po spomínanú Továrenskú. Opakujem vyznačiť, nie budovať. To je dosť značný finančný rozdiel.

pojazdova.jpg

Nedávno vybudovaný pojazdový chodník od Gajdára po slimáka popri železnici mal už toto označenie mať – stačilo zmeniť časť zámkovej dlažby za červenú, alebo z nej aspoň urobiť deliaci pruh. Aj tu sa odjakživa presúvajú ľudia na „piciklech“, tak mohli mať aspoň radosť z legálnej jazdy. Nuž asi sa na to v projekte pozabudlo.

breclav.jpg

Cyklochodník v Břeclave

v-hluku.jpg

Cyklochodník v Hluku na Morave

Pomaly akoby sa pozabudlo aj na projekt prepojenia Kostolišťa a Malaciek. Obidve samosprávy dali projektu zelenú, zrejme sa hľadajú potrebne financie. Ale myšlienka je to skvelá, pretože chodník by išiel mimo štátnu cestu a s malou „šikanou“ popri kovošrote a po brehu Mlynského náhonu by sa dalo bezpečne dostať až k mlynu. Perspektívna je potom Záhorácka – pás zelene medzi cestou a chodníkom je dostatočne široký a až ku kostolu…no ale na dopravu by mali byť kompetentní Tí, čo za to berú plat. Takže nebudeme radiť. Je ale veľa miest a obcí kde to už funguje. Ako príklad dávam mestečká Břeclav a Hluk na Morave. Dokedy sa budeme musieť prepletať medzi autami my?

zahoracka.jpg

autor.jpg

11 komentárov
  1. keram
    keram hovorí:

    V Holandsku sú cyklistické chodníky a aj celkovo vžitá cyklistická kultúra obyvateľov naozaj na vynikajúcej úrovni. V takom Arnheime (asi 150 000 obyv.) som mal pocit, že tam je v centre menej áut ako v Malackách a to majú centrum mesta logicky o dosť väčšie. Holanďania samozrejme nie sú chudobnejší od nás, akurát používajú autá len vtedy, keď je to naozaj potrebné a nie na cestu do kaviarne 200m od domu.
    Sieť cyklochodníkov by dala nášmu mestu úplne novú dimenziu.

  2. O-N-A
    O-N-A hovorí:

    to hej . . dodo je klucak . . ale . . pre spresnenie . . bolo to mierene na model (nie bicycla . . ale na bicycli) 🙂

  3. Klíma
    Klíma hovorí:

    “Myslí sa v Malackách aj na cyklistov?” – veĺmi málo. Tiež by som bol rád, keby sme sa aj v tejto oblasti pohli viac dopredu. Túto tému som naniesol aj na jednej z porád primátora. Navrhol som, aby sa pri plánovaní rekonštrukcií komunikácií počítalo aj s vytvorením lepších podmienok pre cyklistov. Len zdá sa mi, že takéto požiadavky sú len požiadavkami osamelých jedincov. Oveľa väčšie sú tlaky a požiadavky motoristov na budovanie parkovísk a tomu podliehajú aj poslanci, čo som mal možnosť zistiť aj na poslednom Mestskom zastupiteľstve. Namiesto systémového riešenia parkovania v meste a podpory cyklistickej dopravy, príp. MHD sa stále pretláča budovanie parkovísk na úkor zelene. Dobré by bolo, keby sa ozvalo viacej ľudí, prípadne, keby sa ozvali a požadovali to riešiť aj viacerí poslanci. Milan, je teda aj v Tvojej moci ako poslanca Mestského zastupiteľstva pohnúť s tým dopredu.

  4. mato
    mato hovorí:

    v malackom hlase sa popisalo vela o skejťáckych prekažkach, ktore sú pre vekovu skupinu 12-20 rokov ale cyklotrasa normalna sa v Ma nenajde,dostat sa rano do roboty je doslova o zivot, a vsade same vysoke obrubniky ….musim chodit po ceste a davat bacha na auta. Pani posalnci neriešte len tie skejťacke prekažky pre mladez rieste aj nieco pre spoločny ciel

  5. Mival
    Mival hovorí:

    ja si myslim ze jedna vec nevylucuje druhu. Vytvorit skatepark sa doteraz z roznych dovodov nedari a bolo by ziaduce uz toto dotiahnut do zdarneho konca. A trasy pre cyklo a pripadne in-line su vec ktora moze bezat paralelne s tymto procesom.

  6. ianus
    ianus hovorí:

    V Malackách ako obvykle, veľa kecov od zodpovedných, ale výsledná realizácia mizerná. Ako príklad možno ukázať na „revitalizáciu“ Záhoráckej ulice. Široké chodníky sa dláždili po oboch stranách ulice, ale na cyklistov nemyslel nikto. A tak sa motajú na ceste, pričom také babka na bicykli ovešanom igelitkami je fakt adrenalín. O parkovaní ani nehovorím. Páni a dámy z MsÚ asi chodia do roboty autami 🙁

    PS okrem Břeclavy, kde sú pruhy pre cyklistov namaľované aj v križovatkách, by som dal do pozornosti aj riešenia v Rakúsku

  7. Mival
    Mival hovorí:

    Dňa 05.08.2009 podal Obec Kostolište zastúpená starostom Hubertom Danihelom, 900 62 Kostolište 66 na Mesto Malacky – stavebný úrad žiadosť o vydanie územného rozhodnutia na stavbu „Cyklochodník Jantárová cesta – Kostolište – Malacky“ na parc. č. 3201/1, 3201/2, 3201/3, 346/42, 346/23 v k. ú. Kostolište a 1661/1, 1661/2 v k.ú. Malacky…..toľko z úradného záznamu…
    ….zdá sa že sa celá vec podarí dotiahnuť do zdarného konca a v Malackách budeme mat prvý ozajstný cyklochodník. Vďaka susedom z Kostolišťa.

  8. Maros
    Maros hovorí:

    Super sprava. Poloha Kostolista k vybudovaniu cyklochodnika priam vyzyva.
    Drzim palce, aby sa to podarilo dotiahnut do zdarneho konca. Mozno to pomoze prelomit lady aj v Malackach.

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.