Slimák

Mnohokrát sme už písali o barbarstve spáchanom na Zámockej ulici a jej okolí pred 40 rokmi. Nazvanom nadjazd alebo diaľničný privádzač. Dnes sa k tejto téme vrátime, z iného pohľadu. Mladšia generácia si nepamätá v tejto lokalite Malinu a ani pôvodnú, neporušenú zámockú ulicu. Zámocká ulica pre nich vždy končila pri odbočke na Partizánsku ulicu, prípadne pri „slimáku“.

Slimák. Takto Malačania nazývajú nadchod nad železnicou, ktorý nahradil priamu cestu do zámockého parku a do zámku. Pomenovanie je odvodené od tvaru nadchodu. Podobných „slimákov“ je na Slovensku viac.

 

Nie všetci sa s tým naším nadchodom stotožnili. Niektorí ľudia si cestu do parku skracujú, slimák celkom ignorujú. Musia však prejsť cez železničnú trať a tiež cez cestu. Okrem nehody riskujú pokutu od mestskej polície.

Faktom je, že malacký slimák je pomerne strmý, čo určite potvrdia starší ľudia, mamičky s kočíkmi a cyklisti. Na druhej strane o to zaujímavejší je pre cyklistov zjazd. A tiež v zime pre deti so sánkami. Samozrejme, pokiaľ nie je na slimáku povrch posypaný kamienkami. Zlé jazyky tvrdia, že pôvodne nemal byť slimák taký strmý, ale, mierne povedané, nevyšlo to podľa predstáv.

Mimochodom, pôvodne bol vjazd na nadchod pre cyklistov zakázaný, pri vstupe naň bola umiestnená príslušná dopravná značka.

Z detstva mám niekoľko spomienok viažucich sa k tomuto miestu. Z tých nepríjemných si pamätám na cesty do nemocnice, na očkovanie a podobné návštevy lekára. Na druhej strane to bola tiež cesta ku kopcu vytvoreného pri nadjazde, odkiaľ sme sa spúšťali so sánkami dole.

Odkedy si pamätám, slimák sa zmenil len minimálne. Pred pár rokmi na najvyššom mieste pribudlo z bezpečnostných dôvodov zvýšené zábradlie a celé zábradlie bolo natreté tyrkysovo-zelenou farbou. Predtým bolo šedé. Zmenilo sa asi preto, že tadiaľ chodia tisícky ľudí na prvého mája do zámockého parku.

Slimák, napriek jeho betónovo-železnej ohavnosti (možno práve preto), je fotogenický. Videl som na internete niekoľko fotiek s touto tematikou.

Tento nadchod má už v Malackách svoje trvalé miesto, nie som jediný, kto má mnoho spomienok, ktoré sa k nemu viažu. Napriek tomu tento článok do rubriky Genius loci nezaradíme. Ak aj slimák ducha miesta vytvára, nie je to nič pozitívne. Bolo by krajšie, keby sme mali Zámockú ulicu, alej v pôvodnej podobe.

7 komentárov
  1. Handl
    Handl hovorí:

    V tomto prípade som rád, že som starší a moje detstvo sa nespája so slimákom. Mám nádherné spomienky na miesta, kde stojí teraz slimák. Len mi je ľúto, že môj syn bude tiež spomínať na svoje detstvo v podobnom duchu ako Maťo. Viem, že sa s tým už nedá nič robiť, čo sa stalo sa už neodstane. Ale pamätnú tabuľu pripevnenú na slimák, alebo na jeden z pilierov nadjazdu by si iste tí, čo sa o tento skvost pričinili, zaslúžili. Ak by sa vytvorila zbierka na túto tabuľu, hlásim sa ako prvý prispievateľ.

  2. Jakub Valachovič
    Jakub Valachovič hovorí:

    Maťo – mám taký pocit, že v starom zábradlí bolo zabudované aj osvetlenie. Z detstva si pamätám, že nikdy nesvietilo, len z miest, kde asi mali byť neóny, trčali elektrické káble. Vieš, či tie svetlá niekedy aj fungovali? Alebo ani toto „nevyšlo“ súdruhom z Malaciek….?

  3. Tomas
    Tomas hovorí:

    Ano, osvetlenie tam bolo a ja si pamatam, ze dokonca aj svietilo. Ale to bolo len v prvych rokoch po postaveni a myslim ze nikdy nefungovalo kompletne. Casto tie neony len blikali a boli vdacnym tercom okoloidujcich vandalov. Umiestnene bolo tusim hlavne v tej slimakovitej casti na vonkajsom okraji. Na druhej strane svietil tiez nejaky usek, no nie som si isty ci az po samy vrch.

  4. Hubert Kaffka
    Hubert Kaffka hovorí:

    To osvetlenie v zábradlí si pamätám. A dokonca aj svietilo – za socializmu. Vtedy sa oň aspoň ako tak starali. Po roku 1989 zobralo veľmi rýchlo skazu.

  5. Marian
    Marian hovorí:

    Neviem aký je dnes zámer, ale v dobe, kedy som pôsobil na poste poslanca MsZ (1998-2002) sa v rámci zámeru zvýšenia rýchlosti vlakov na 160 km/h a s tým súvisiaca potreba zrušenia úrovňových prechodov (aj keď tento je nadúrovňový), zvažovalo o vybudovaní podchodu pre peších (možno cyklistov) pod železnicou a tak určitým spôsobom aj vrátiť os Zámockej až po zámockú bránu. Vylúčili by sa tak negatívne dopady dnešného stavu (strmosť, nebezpečnosť, neestetičnosť,…), otazné ostáva ako by sme sa k tomuto podchodu zachovali (vandalizmus).
    Ak by sa aj neosadila pamätná tabuľka, určite by bolo vhodné osadiť informačnú tabulu s historickým popisom a fotografiami lokalit na oboch stranách „Slimáka“.
    Veď na jednej strane bol rybník (a neupozorňujem na to len preto, že patril do našej rodiny), ktorý bol zaujimavým spestrením a na strane druhej tiekla Malina 2 korytami. Dnes si už možno veľa ľudí na to nepamätá, ale toto územie bolo zaujimavé a v dnešnej dobe (ak by tam nestál nadjazd) tam mohla byť nádherná oddychová zóna s otvoreným korytom potoka. Dnes tečie cez mesto rúrou v podzemí (okrem územia od dolného kostola) a tak si nemôžeme vychutnať príjemné posedenie, či prechádzku pri jeho toku. Som rád za každé zverejnenie „zaujimavosti“ v meste, no určite by bolo väčším prínosom aj pre návštevníka mesta ak by sa s informáciami stretával priamo v danej lokalite a nie len na WEB stránkach a v literatúre. Aj toto by bol spôsob ako zatraktívniť naše mesto. Na záver mi dovoľte, aby som Vám, autorom a prispievateľom tejto stránky zo srdca poďakoval za vašu prácu.

  6. ianus
    ianus hovorí:

    Obávam sa, že toho jazierka sa dočkáme po prvom väčšom daždi po vybudovaní podchodu pod štrekou….

  7. Ľubo
    Ľubo hovorí:

    Nie som Malacan, ale v tomto meste žijem 20 rokov. Za ten čas sa tu kadečo zmenilo. Pribudli Kaufland, Lidl, malavia, plno ohyzdnych tzv bytových domov. Deje sa to aj v ostatných mestách Slovenska, ale v Malackách sa deje len to horšie. Žiadne námestie, žiadna pešia zóna, doprava stredom mesta a to keď na to vysloví občan mesta svoj názor, alebo povie niečo proti pánovi primátorovi on si ho vymaže z Facebooku a prestane s ním komunikovať. O tých poschodiach som mu písal aj upozornil na negatívne dopady. Myslíte, že reagoval?

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.