Ako sa Malačania obliekali… (1) – Móda bohatších dám v posledných rokoch Rakúsko-uhorskej monarchie
Aj vy ste už niekedy nechali svoju fantáziu blúdiť Malackami v časoch, keď v zámku ešte bývalo posledné malacké knieža, keď sa popri dnes uväznenej Maline prechádzali elegantné dámy so štíhlymi driekmi a keď žiaden muž nevyšiel na ulicu bez klobúka? Vyberte sa tam s nami v prvom článku novej série o móde v Malackách v minulosti.
Tieto články som sa rozhodla začínať trochu netradične – vybranou skladbou, ktorá bola v tom čase vo svete populárna. Ak chcete, nechajte ju počas čítania článku hrať, verím že cesta časom tak bude oveľa zaujímavejšia.
V prvej časti série o obliekaní Malačanov v minulosti sa budem venovať dámskej móde v posledných desaťročiach Rakúsko-Uhorska, približne od konca 19. storočia po začiatok prvej svetovej vojny. Vychádzam najmä z dobových fotografií Malačanov, ktoré porovnávam s dostupnými informáciami o vtedajšej móde v Rakúsko-Uhorsku a ďalších krajinách „západného sveta“. Táto téma je veľmi obsiahla, preto sa prvý článok bude týkať zámožnejších Malačianok a to predovšetkým ich šiat. Na nemenej zaujímavé účesy, klobúky a ďalšie doplnky, ktoré sa nodmysliteľne spájajú s výzorom vtedajších dám, sa bližšie pozrieme nabudúce.
Fotografia Malačianok zo začiatku 20. storočia.
Spôsob obliekania kopíruje meniace sa možnosti, potreby a životný štýl obyvateľov, ktoré zase súvisia s aktuálnou spoločenskou a politickou situáciou. Koncom 19. a začiatkom 20. storočia sa v Európe nebadane odohrávalo niekoľko dôležitých zmien. Pomaly umierajúca éra panovníckych rodov a rozvíjajúca sa industrializácia prinášali postupné znižovanie rozdielov medzi jednotlivými spoločenskými triedami. Menilo sa tiež postavenie žien v spoločnosti. V druhej polovici 19. storočia začali v Európe vznikať prvé feministické hnutia, snažiace sa o zrovnoprávnenie žien a mužov. Aj vďaka tomu sa stereotypný obraz ženy, krehkej, bezbrannej a odkázanej na starostlivosť muža začal meniť. Táto zmena však boli veľmi pomalá a postupná a takto sa prejavovala aj v móde. Taktiež existovali veľké rozdiely v postavení a ekonomickej situácii ľudí a preto musíme aj v móde rozlišovať bohatšie a chudobnejšie vrstvy obyvateľstva.
Neznáme dámy na fotografiách zo začiatku 20. storočia.
Kľúčovými hráčmi na poli módy vyššej vrstvy Európanov v tom období boli Francúzsko a Veľká Británia. Paríž určoval trendy v dámskej móde a anglickí krajčíri nastavovali vysokú latku svojimi elegantnými, na mieru šitými pánskymi oblekmi. Po Európe sa šírili najmä prostredníctvom čoraz obľúbenejšej dennej tlače a módnych časopisov, ako napríklad francúzska La Dernière Mode (1874) a La Gazette du Bon Ton (1912) alebo americký Harper’s Bazaar (1867) a dodnes známy Vogue (1892). Tieto časopisy spočiatku obsahovali len kresby modelov, ale už začiatkom 20. storočia sa v nich objavili prvé fotografie, vďaka ktorým získali veľký vplyv na vývoj obliekania. Majitelia takýchto časopisov vysielali svojich reportérov na módne prehliadky do Paríža, krajčírske dielne tam zase nakupovali modely šiat, ktoré potom doma viac alebo menej otvorene rozmenili do vlastných návrhov.
Kresba dámskych modelov v uhorskom časopise „Vasarnapi Ujsag“ na začiatku 20. storočia.
Návrhy šiat v časopise „Alte und neue welt“, začiatok 20. storočia.
Rakúsko-Uhorsko malo v rámci Európy špecifické postavenie. Vládnuci rod Habsburgovcov mal silné rodinné a kultúrne väzby v západnej Európe a uhorská časť prinášala vlastné kultúrne vplyvy. Rakúsko-uhorskí páni obľubovali uniformy a dámy túto strohosť vyvažovali oblečením, ktoré bolo oproti zbytku Európy ženskejšie, svetlejšie, zdobenejšie a vyrobené z ľahších materiálov.
Sizi, dcéra staviteľa Jána Terebessyho na fotografii z prvých rokov 20. storočia.
Prepojenie malackých Pálffyovcov s habsburským dvorom bolo na prelome storočí silné – Mikuláš XIII. Pálffy, vtedajšie malacké knieža a tiež aj cisársky maršal a tajný radca, trávil veľa času na cisárskom dvore vo Viedni. Vďaka tomu a tiež pre blízku polohu Malaciek môžeme predpokladať, že aktuálne módne trendy sa z Viedne rýchlo prenášali aj sem. Pálffyovci boli v tom čase na vrchole spoločenskej pyramídy v Malackách, nasledovaní bohatšou skupinou obyvateľov, medzi ktorú patrili najmä rôzni úradníci, často pochádzajúci zo šľachtických rodín z iných častí monarchie. Ich oblečenie podľa dochovaných fotografií držalo krok s vtedajšou svetovou módou. Hoci mala táto skupina obyvateľov Malaciek slabé väzby na domáce, prevažne slovenské obyvateľstvo, určite významným spôsobom ovplyvňovala názory a pohľad bežných malačanov na svet a dotvárala vzhľad mesta.
Goliere dámskych šiat a blúzok siahali až pod bradu. Fotografia Malačianky z roku 1903.
Detail zaujímavo riešeného „dekoltu“ a goliera na fotografii zámožnejšej dámy z Malaciek na prelome 19. a 20. storočia.
Ešte na prelome storočí bol bežnou súčasťou oblečenia dám korzet a v móde bola postava typu „presýpacích hodín“. Korzet začínal nižšie ako v minulosti a výstuhy boli na rozdiel od jeho predchodcov tvorené premyslenými oceľovými konštrukciami, ktoré lepšie než kedykoľvek predtým dokázali stlačiť a opticky stenčiť driek. Zároveň zatláčali boky dozadu, čo žene umožnilo držať vyrovnaný a mierne predklonený postoj. Tento nový typ korzetu bol prezentovaný ako „zdravý korzet“, keďže stláčal žalúdok menej než jeho predchodcovia. Dnes je však známe, že mal mimoriadne škodlivý vplyv na chrbticu.
Kresba z dámskeho časopisu „Ladies Home Journal“ z roku 1900, prezentujúca rozdiel medzi starým a novým „zdravým“ korzetom (vľavo). Reklama firmy vyrábajúcej korzety, Chicago 1902 (vpravo).
Precízne dekorované šaty oblečené na korzete, detail fotografie zo začiatku 20. storočia.
Antónia Hanušová, dcéra správcu pálffyovskej píly, na fotografii z roku 1906. Opasok bol často využívaný na ďalšie zvýraznenie korzetom stiahnutého drieku. Golier je tu voľnejší, náramok s peniažkom pôsobí orientálnym dojmom.
Ďalšie ukážky opaskov, detaily fotografie zámožnej malackej rodiny začiatkom 20. storočia. Na pravom dolnom obrázku vidno opasok na šatách mladého dievčaťa bez korzetu, na zvyšných dvoch detailoch je vidno driek stiahnutý korzetom.
Dámske kostýmy, ktoré neboli určené na jazdu na koni ale na bežné nosenie sa začali objavovať na prelome 19. a 20. storočia. Ženy ich nosili keď potrebovali praktickejšie oblečenie, napríklad na vychádzky alebo turistiku.
Na fotografii Dr. Adalberta Prenoszila s manželkou Irenou je okrem kostýmu zaujímavá aj blúzka so vzorom pripomínajúcim ľudovú výšivku.
Topánky pani Prenoszilovej sa nápadne ponášajú na tie z americkej reklamy z roku 1906.
Na tomto zábere zo začiatku 20. storočia stoja za povšimnutie vzory na látkach a tiež aj topánky jednej zo žien.
Na ďalšom zábere z okruhu rodiny Prenoszilovej sú vidno rôzne vzory a výzdoba dámskeho oblečenia. Ženy na fotografii už zrejme nenosia korzet.
Zaujímavá je tiež blúzka štvrtého dievčaťa zľava, ktorá svojou jednoduchosťou, tvrdým golierom a šatkou podobnou kravate pripomína pánske oblečenie. Aj takto sa možno prejavovali snahy o rovnoprávnosť mužov a žien. Na nasledujúcom obrázku porovnanie s reklamou amerického módneho návrhára J. C. Leyendeckera, 1907.
Na nasledujúcej fotografii vyhotovenej pri rovnakej príležitosti si prezrite ďalšie detaily rôznych vzorov dámskych šiat.
Výzdoba šiat vpravo pripomína ľudový motív.
Detail fotografie z okruhu rodiny Hanušovej. Šaty sú viditeľne voľnejšie, vzdušnejšie a dáma už pravdepodobne nemá oblečený korzet.
Na záver ako zaujímavosť detaily z dvoch dobových pohľadníc Malaciek.
Detail pohľadnice Malaciek zo začiatku 20. storočia. Dámy prechádzajú okolo Bersónu. Dnes v týchto miestach stojí „Červený obchoďák“.
Detail pohľadnice Malaciek z roku 1898.
V najbližšom článku zo série Ako sa Malačania obliekali sa bližšie pozrieme na neodmysliteľné klobúky, účesy a rôzne doplnky malackých dám v posledných desaťročiach Rakúsko-Uhorska.
Dovtedy si môžete prečítať ďalšie články na Malackých pohľadoch, ktoré dnešnú tému rozširujú.
Prenoszilovci v spomienkach pani Dobrovodskej
Zdroje:
http://www.metmuseum.org/research/metpublications/Fashions_of_the_Hapsburg_Era_Austria_Hungary
http://books.google.com.au/books?printsec=frontcover&id=ovQm_TWOIzgC&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_corsets
http://www.flickr.com/photos/gatochy/447865197/
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Leyendecker_arrow_color_1907_detail.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/1900s_in_fashion
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_fashion_design#1900s
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!