Nová éra malackej knižnice
Text: Ewa Barteková
V druhej polovici januára prešla knižnica MCK Malacky na modernejší spôsob práce s výpožičkami – automatizáciu. V praxi to znamená, že výpožičky už nebudú vykonávané klasickým spôsobom, zapisovaním výpožičiek do čitateľských preukazov, evidenčných listov a pečiatkovaním knižných lístkov.
Tento spôsob nahradil automatizovaný systém výpožičiek, ktorý je realizovaný prostredníctvom počítača. Každá kniha má svoj čiarový kód, ktorý je prostredníctvom čítačky kódov zaevidovaný v elektronickom evidenčnom liste používateľa. Týmto krokom sa zjednoduší kontrola výpožičiek, zasielanie upomienok, čo zrýchli obeh kníh medzi čitateľmi.
Spusteniu toho systému predchádzala viac ako dvojročná práca zamestnancov knižnice, ktorí jednotlivé knihy spracovávali do špeciálneho knižničného programu a prideľovali im spomínané čiarové kódy, na základe ktorých systém rozozná každý exemplár. V súčasnosti ešte nie je spracovaný celý knižný fond knižnice, ale nakoľko podmienky využívania automatizovaného systému dovoľovali spustiť ho pri 80 % spracovaní fondu, knižnica MCK túto možnosť využila.
V priebehu nasledujúcich mesiacov bude spustená zároveň aj on-line verzia knižničného katalógu, ktorý bude prístupný na internete pre všetkých súčasných i potenciálnych používateľov. Tí si budú môcť prezerať knižničné katalógy a objednávať knihy priamo z ich domu. On-line katalóg bude prístupný na stránke Mestského centra kultúry v podsekcii Knižnica (www.mckmalacky.sk/kniznica.php).
Zápisné na rok je pre všetkých používateľov rovnaké, a to 1.65 €. Vzhľadom na prechod na nový automatizovaný systém pracovníčky knižnice zároveň žiadajú svojich používateľov o trpezlivosť pri vybavovaní ich výpožičiek.
Popri prechode na automatizovaný systém sa však nezabúda ani na to, aby sa čitatelia v knižnici cítili príjemnejšie – modernizáciu vzhľadu. V súčasnosti je objednaný nový výpožičný pult a v tomto roku sa plánuje nahradenie starých regálov v oddelení pre dospelých novými. Minulé leto si mohli čitatelia vychutnať niektoré z 27 periodík, ktoré knižnica odoberá, v klimatizovanej čitárni a i tohto roku plánuje knižnica v tejto tradícii pokračovať.
Čo sa týka doplňovania fondu, ani tu nezaspala knižnica na vavrínoch a každoročne dopĺňa svoj knižničný fond o desiatky až stovky nových titulov, či už odbornej literatúry alebo beletrie pre deti, mládež i dospelých.
Pevne veríme, že čitatelia snahy o modernizáciu knižnice MCK Malacky ocenia a to sa následne odrazí aj v jej návštevnosti.
Mala som tento tyzden moznost zazit prechod na novy system evidencie vypoziciek. Napad je to dobry, realizacia uz horsia. Na sklenych dverach kniznice ma privital papier, na ktorom stalo nieco v tom zmysle, ze nakolko prebieha novy system evidencie, treba pockat vo vestibule, ak sa zrovna niekto pri stole zapisuje. Tuto cedulku som odignorovala, zdalo sa mi cudne cakat niekde za sklom, aj ked sa prave pri stole niekto zapisoval. Hned po otvoreni dveri sa ma pani knihovnicka (z noveho systemu zjavne dost nervozna) opytala, ci neviem citat (spravidla si poziciavam iba obrazkove knizky:-) a rovno ma poslala von. Opytala som sa este, ci si mozem ist pozicat nove knizky a zaevidujem sa potom, ani to sa jej nepacilo. Do kniznice som sa vratila asi po hodine, prave pri stole nikto nestal, tak ma vzala uz ina pani knihovnicka na milost. Viem, ze toho teraz maju naozaj vela, ale stat za sklom vo vestibule a sledovat, ci je pri stole volno, sa mi zda byt dost cudne.
Jemne poopravujem adresu kniznice na:
http://new.mckmalacky.sk/kniznica.php
WOW, vyborne, ze uz taketo vymozenosti dorazili aj do MCK! 🙂 Skusal som vyhladavanie v katalogu a predpokladam, ze sluzba este nefunguje. Bude mozne si knihu aj rezervovat v pripade, ze je pozicana? Podobna moznost bola napriklad v Moravske zemske knihovne v Brne, kde prisla citatelovi notifikacia o tom, ze kniha uz je k dispozicii a je prenho rezervovana.
Pracovnikom kniznice prajem vela trpezlivosti a nech maju stale na pamati, kto je ich zakaznikom a ze si zasluzi okrem ochoty aj usmev.
vyhladavanie v katalogu uz funguje, len zatial nie je online. A s tym ze treba cakat za dverami, mozno je to trochu prehnane, ale ked sa tam dovali naraz niekolko ludi a knihovnicky im vybavuju okrem vypoziciek aj zapisne na novy rok tak nemozu stihat sledovat vsetkych ludi a keby ste pracovali v kniznici tak by ste vedeli ze tam chodia vselijake individua ktore ani nie su pouzivatelmi kniznice.. a kedz eje to teraz take hekticke, tak to budete musiet vydrzat, ved po case sa to ukludni, ak uz budu lepsie vediet pracovat s tym programom a navyse zaciatok roka – vyberanie zapisneho… a co sa tyka toho ci je knihovnicka mila alebo nie, praca s ludmi je velmi narocna a ked budu mili ludia knihovnicky nemaju byt preco „nemile“ 🙂 tak trosku trpezlivosti ludia 🙂
Odpovedam na M!rovu otázku. Áno budete si môcť rezervovať knihy, ale musíte byť čitateľom knižnice, kde si budete môcť zaregistrovať aj svoj mail a heslo. Nasledne ked budete cez on-line katalóg vyhľadávať knihy, prípadne rezervovať, tak Vám na Vašu mailovú adresu príde upozornenie,že kniha je dostupná a čaká na Vás. On- line katalóg už je sprístupnený na uvedenej stránke v článku.
oprava, vidim ze uz je online katalog 🙂
Ďakujem Ewičke za vyjadrenie. Je to uplne tak, ako hovori, pretože mala tú možnost pracovať v knižnici. Ďakujem
Ked som este nebyvala v Malackach, roky som chodila do kniznice velkostou je zhruba rovnakej, ako ta v Malackach. Ked som prisla vratit knihy, len som ich polozila na pult s citatelskym preukazom na vrchu a sla som si vybrat nove knihy. Kym som si vybrala, pracovnicka kniznice zatial vratene knihy skontrolovala a potom uz len do preukazu zapisala tie nove. Nedalo by sa to urobit tak aj tu?
Pre Anna: K privetivosti ci neprivetivosti pracovnicok v kniznici: ak mala ta pani trochu dlhsie hnedohrdzave vlasy, tak podobnu skusenost mame s nou aj my. Moja dcera dokonca odmietla do kniznice znovu vkrocit a musim tak s nou chodit vzdy aj ja, lebo sa tej pani boji. Ostatne su velmi mile a naozaj prijemne.
Pri registracii noveho citatela sa eviduju do systemu osobne udaje typu cislo OP a podobne. Preto si myslim, ze je situacia vyriesena takto. Nikomu by nebolo prijemne keby mu za chrbtom stal cudzi clovek pri takomto ukone. Tak ako v banke su diskretne zony. Vsetko ma svoj dovod. Som si isty, ze tento stav je docasny, a knihovnicky vymyslia vhodnejsie riesenie. Co sa tyka dovodov na usmev, castokrat suverenni citatelia dokazu z behom sekundy zmazat usmev z tvare. Vsetci sme ludia, tak sa chapme.
Knihovnickam drzim palce, nie je to lahke nabehnut na novy system prace, uplne odlisny od predchadzajuceho.
Ak sa aj pri registracii zadava COP, tak urcite si ho pracovnicka opisuje z dokladu, inak by to asi nemalo zmysel. A na druhej strane pocas toho ako su ludia nuteni cakat vonku, tak vnutri uz su aj tak ti, ktori sa uz zaregistrovali. Takze argument sukromia sa mi nezda prilis adekvatny. Neviem co by branilo tomu, aby pracovnicka poziadala dotycnich, aby si zatial isli vybrat nove knihy a ona si ich bude postupne volat. Mozno by bolo pri tom menej nervozity a v konecnom dosledku aj hladsi priebeh. Ale dost bolo o organizacii prechodu, ktora je dufam docasna.
Som rad, ze kniznica sa rozhodla urobit velky technologicky krok dopredu. Myslim, ze terajsia mozno vacsia zataz pracovniciek sa urcite vrati velmi rychlo v podobe mnohych vyhod takehoto riesenia. Vela zdaru.
Vsetkym dakujem za Vase komentare a postrehy. Ak budete mat akykolvek problem treba sa obratit na veducu kniznice p. Vincekovu. Verim ze vsetky problemy budeme vediet vyriesit. Co sa tyka tej „diskretnej zony“, alebo cakania pred dverami, bolo riesene preto, lebo kniznica bola mesiac zatvorena a mame skusenosti, ze v prvych dnoch zaciatkom roka prichadza velke mnozstvo citatelov a pouzivatelov kniznice. Teraz napor ustal a verim ze sa postupom casu vratime do starych kolaji.
suhlasim, ja sa tam tiez jednej knihovnicky bojim, myslim, ze sa vsetci bojime tej istej, praca s ludmi je narocna, a preto tam musi byt niekto, kto ju zvlada. To, ze nema nervy jej spravanie ku klientovi neospravedlnuje. Aj ten najvacsi debil je stale jej vazeny klient, tak dako sa to hovori, ci nie?
Mila Nataša,Anna,Kutro,
je mi veľmi ľúto,že máte takéto zlé skúsenosti s našou knižnicou. Je priam zarážajúce,aby niekto chodil do knižnice so strachom.
A vôbec, aby mu tak znepríjemńovali chvíle,ktoré chcel venovať štúdiu alebo oddychu.
Preto by som Vás a vlastne každého, kto sa stretne s nevhodným správaním našich pracovníčok knižnice, ale v podstate i správaním, ktoréhokoľvek zamestnanca MCK /kina,múzea a pod./ aby ma okamžite kontaktoval, buď priamo v budove MCK na Záhoráckej ul.,alebo na tel.č.0903801214/kedykoľvek/. Situácia sa totiž najlepšie rieši hneď na mieste. Po čase je vzniknutý problém už ťažko objektívne riešiteľný.
Zostávam s pozdravom, a verím, že dáte našej knižnici ešte jednu šancu.
Jana, to je dobry pristup,len aby sa potom vsetci zamestnanci nebali teba:) Myslim, ze ucta a slusnost na obidoch stranach je predpokladom na to, aby boli spokojni navstevnici vsetkych atrakcii MCK v meste. Drzim palce.