Malacká píla
Malackú pílu neďaleko zámockého parku založili Pálffyovci v 19. storočí (predtým bola píla na Rakárni). Keď bola koncom 19. storočia vybudovaná železnica, idúca vedľa píly, Pálffyovci nechali vybudovať vlastnú lesnú železničku – štrečku, pomocou ktorej sa zvážalo drevo z Karpát priamo na pílu.
Lokomotíva Felicitas priviezla po lesnej železnici drevo z Malých Karpát (prelom 19. a 20. storočia). V pozadí budova, ktorá je dnes schátraná, ale jej časť stále stojí.
Správcom píly v pálffyovskom období bol František Hanuš, ktorého sem povolali z Moravy. Jeho syn Fridrich dlhé roky učil telocvik na františkánskom gymnáziu. (Časť pozostalosti tejto rodiny sa nachádza v archíve MCK Malacky.)
Plánik píly a okolia. Štrečka viedla ďalej popri zámockom parku cez dnešnú Sadovú ulicu smerom na Rohožník.
Píla fungovala ďalej v priebehu 20. storočia, aj po odchode Pálffyovcov. S jej prevádzkou sa skončilo len nedávno.
Satelitný pohľad na areál bývalej píly dnes.
Vstup do areálu píly.
Po zverejnení informácií o zámere využitia areálu bývalej píly na autobusovú stanicu a komerčné priestory sme sa vybrali s foťákom do okolia tohto objektu. Na jar bolo zo slimáka a okolia, ale aj z cesty pekne vidieť dovnútra. Ak sa plánovalo vyčistenie areálu, bolo to pre nás o to zaujímavejšie dokumentovať aktuálny stav. Medzitým z pôvodného zámeru zišlo, ale fotky zostali. Zaujímavá je najmä vyše storočná budova, ktorá pred pár rokmi vyhorela a naďalej chátra.
A niekoľko detailnejších záberov.
Pohľad na pílu od železničného priecestia.
Pohľad z toho istého miesta s veľkým priblížením. Vidíme tú istú budovu ako na titulnej fotografii.
Keď ideme chodníkom pri trati, dostaneme sa celkom blízko k storočnej budove.
Keď si to s foťákom priblížime, zbadáme zaujímavé detaily.
Na záver opäť historický pohľad na pílu, v pozadí je vidieť známa budova.
Foto: Martin Macejka (súčasné) a archív MCK Malacky – Múzea Michala Tillnera (historické)
malacky sa nam stracaju pred ocami ked s tym skoncia zostanu len tieto fotky
Zdravím Martin,
v rokoch 1994-1995 som na píle pracoval a niekoľkokrát som bol pozrieť aj uvedené objekty. Už vtedy boli prázdne ale ešte v relatívne dobrom stave. Vtedy sa tam nachádzali rôzne veci ako pozostatky predchádzajúceho CO skladu. Inak železničné správy mali na svojich tratiach „unifikované“ stavby čo do stavebného slohu, funkčnosti a veľkosti a nutné len dodať, že estetické hľadisko bolo minimálne tak dôležité, ako funkčné.
Zaujal ma ešte nezarastnutý vjazd železničnej vlečky do areálu píly- dnes už stratený vo vysokom poraste čakajúci po vyše 120 rokoch na svoj posledný a definitívny koniec- znesenie celého telesa pri rekonštrukcii priecestia 2015. Takže ako píše Petra, Malacky nám miznú pred očami a ostanú len fotky …
Dobrý deň !
Môj názor, ktorý som napísal na FB :
„Píla sa búra ….
Zostanú dva staré domy.
Neviem, ako vy, ale mne sa páči aj tá „socha milencov“. Myslím, že by mohla hovoriť o historickej pamiatke veľmi starej píly, s fotkami“
Váš názor ???
A ešte : neviem si ani za svet spomenúť, ako sa volá to zariadenie. Pritom bolo ich v meste dosť a kúsok od domu som mal tiež jedno toto. Vedel som to dobre, lebo ak sa to včas nevysypalo, bolo všade prachu … 🙂
Vopred ďakujem .
Jaroslav Volár
Zariadenie sa vola „cyklonovy odlucovac“. Sluzil na odsavanie a separaciu pilin a prachu z vyrobnej prevadzky. A ako to funguje- ako bezsackovy vysavac, na principe odstredivej sily.
V pilnici boli dva 8- listove katre rakuskej vyroby ESTERER. Vykon motoru bol 70kW, najprv remenicovy prevod do pomala a odtial pohon plochym kozenym remenom (ako na mlatacke) na pohonne kolo a na to bol priamo mechanicky cez excenter napojeny ram s pilovymi listami. Z pohladu strojara neskutocne uchvatny stroj a dielo. Kde su tie casy, dalo sa nato pozerat donekonecna … Odisli ludia, odisli stroje a ostali len spomienky a fotky na dobu, ked to bolo vsetko inak. Pekny vecer.