Zasnežené letisko Malacky – Nový dvor
Na prelome rokov 1944/1945 bola na letisku Malacky – Nový Dvor pri Kuchyni umiestnená nemecká I. skupina bojovej eskadry KG 4 „General Wever“, ktorá sa zúčastnila bitky o Budapešť. Hans Gaenshirt z 2. letky tejto eskadry opisoval podmienky na letisku nasledovne:
„V polovici januára (1945) napadol sneh. A v množstvách, ktoré sú neopísateľné: v priebehu dvoch dní asi 90 cm! Letisko bolo ochromené. Stroje zapadané snehom až na nepoznanie. Vedeli sme, že keď neodstránime sneh, následne príde odmäk a potom bude mrznúť, nebudeme môcť najmenej 2 – 3 týždne lietať. Tak prišiel rozkaz od veliteľa k odhrabávaniu lopatami.
Zohnalo sa asi 400 až 500 lopát, netuším odkiaľ a celá skupina vrátane veliteľa (major Ernst Göpel), dôstojníkov, šikovateľov, technikov, všetko čo malo ruky a nohy, odhŕňalo sneh dňom a nocou. Jednako bolo treba odhrnúť štartovaciu dráhu o šírke asi 30 metrov a dĺžke 800 – 900 metrov, teda asi 25 000 kubických metrov! K tomu rozjazdové dráhy od stanovíšť lietadiel k štartovacej dráhe s ešte raz takým množstvom!
Len keď sa niekto rýchlo zvalil, smel si urobiť prestávku. Dva dni a dve noci sme odhrabávali sneh bez prestávky, potom sme to zvládli a mohol sa urobiť pokus o štart a pristátie.
Také nebezpečné experimenty robil samotný náš veliteľ, a tak to bolo aj teraz. Štartoval na úzkej štartovacej dráhe – He 111 je okolo 22,50 m široký – napravo a naľavo od neho bol navŕšený sneh do výšky 3-4 metrov. Išlo to aj hladko. Ale pristávaniu sa na takej úzkej dráhe nedôverovalo. Stačilo by len celkom málo prejsť na stranu na snehovú stenu, stroj by sa mohol otočiť, nevysunúť podvozok a pristáť na bruchu s pravdepodobnou explóziou alebo prinajmenšom požiarom zošmyknutím na betónovej dráhe. Tak pristál v hlbokom snehu vedľa štartovacej dráhy.
Prizerali sme sa v napätí. Hlboký sneh brzdil silnejšie, ako sa čakalo, chvost He 111 stúpal nahor a mysleli sme každú chvíľu „teraz pôjde na nos“. Ale išlo to práve celkom dobre – po asi 200 metroch pristávacej dráhy stroj zastal. Z hlbokého snehu sa ale nemohol viac vyrolovať von, musel byť vytiahnutý ťažkým ťahačom s navijakom.
Táto metóda pristávania sa teda pre nočné pristávania určite nehodila! Chtiac nechtiac sme sa museli k tomu odhodlať, uskutočniť následne aj pristátie na úzkej štartovacej dráhe. Kurt Lauxmann a ja sme si to vyskúšali ako prví, potom čo nám veliteľ sľúbil, že nás nepotrestá, keď stroj poškodíme. Potom ako sa nám obom podarilo pristáť, vyskúšali si to aj ostatní – a ukázalo sa – že to síce bolo ťažké, ale možné. Čo išlo cez deň, muselo ísť aj v noci!
Tak nahlásil náš veliteľ skupiny u leteckého zboru opätovnú pripravenosť k boju. A promptne aj prišiel ešte v tú noc ďalší rozkaz na nasadenie k zásobovaniu Budapešti. Ako sme dúfali, všetky posádky zvládli aj nočné pristávanie bez nehody. Stali sme sa drzejšími a zvykali sme si na tieto extrémne podmienky na pristávanie tak rýchlo, že sme niekedy lietali aj na tri nasadenia.“
Napriek zvládnutiu nočného pristávania na zasneženom letisku sa zlé počasie predsa len podpísalo pod stratu bombardéra z eskadry KG 4. Heinkel 111 H-20, W.Nr. 700501 s pilotom Eduardom Wiesenfarthom, pozorovateľom Ludwigom Stahlom, palubným radistom Georgom Saalfrankom a palubným mechanikom Heinrichom Pollmeierom havaroval 16.1. 1945 na vrchu Vysoká v Malých Karpatoch. Išlo o skúsenú posádku, ktorá mala nalietaných vyše 1000 nepriateľských letov. Všetci zahynuli a ich ostatky sú pochované na vojenskom cintoríne v rakúskom Allentsteigu.
Zdroje:
- Gundelach, Karl. Kampfgeschwader »General Wever« 4, 1978 Stuttgart;
- volksbund.de
dobry den p.Wsól,je skoda ,ze ste nepatrali lepsie ohadom letiska a havarii he-111.na vysokej v karpatoch havarovali po sebe dva he-111.niesli zasoby do budapesti.celkovo pocas vojny a tesne po nej na vysokej havarovali az 4 lietadla,nik z posadok neprezil.
Dobry den,
este jedna havaria je zaznamenana v archivoch : Tiez na Vysokej, datum 1.1. 1945, z III Gruppy KG4. Te isty zdroj ale nic nepise a neuvadza Vami uvedenu havariu zo dna 16.1. Rozne webove zdroje uvadazaju trosky He 111 pod Vysokou, jedny su pomerne dobre dohladatelne, druhe len spomenute, ale bez viditelnych stop.
Zdroj: http://www.aircrewremembered.com/KrackerDatabase/?s=2700&q=A%2A
Braun, Friedrich Ofhr 3/KG-4 (Novy Dvor Malacky) He 111H-16 Werk # 162438 (Lost 1/1/45) Wound Badge, Bomber Operational Clasp Injured 1 January, 1945 when his ac crashed at Mount Vysoka, Slovakia, cause unknown. Remaining crew (KIC): Uffz Reinhard Onken, Obs; Uffz Rudolf Simon, R/O; Fw Erich Keller, Flt Engr and Ogefr Josef Linke, Gnr. The deceased are buried in the War Cem., Allensteig, Austria, Blk 1, Row 14, as follows: Uffz Onken Gr 287, Uffz Simon Gr 285, Fw Keller Gr 286 and Ogefr Linke Gr 288 (D.Drury).
Dobrý deň,
ospravedlňujem sa, že odpovedám až teraz. Áno, havária na Vysokej sa stala už 1.1. 1945. Sú zaznamenané nasledovné straty u eskadry KG 4, 3. Staffel: Unteroffizier Reinhardt Onken (nar. 19.1. 1920 Brémy), Obergefreiter Josef Linke (nar. 5.9. 1925 Gross Nossen), Feldwebel Erich Keller (nar. 25.4. 1920 Traupel), Unteroffizier Rudolf Simon (nar. 23.12. 1921 Nordenau). To, že havária na Vysokej zo 16.1. 1945 nie je spomenutá na stránke http://www.aircrewremembered.com ma neprekvapuje, nejde o úplný zoznam nehôd Luftwaffe. U letcoch, ktorí zahynuli na Vysokej 16.1. 1945 je priamo v ich úmrtných kartách uvedené: „16.1. 1945 Berg Vysoka bei Rohrbach/ Slow. gefallen“. Hroby Heinricha Pollmeiera, Georga Saalfranka a Ludwiga Stahla nájdete na rakúskom cintoríne Allentsteig, nič som si nevymyslel…
Dobrý deň Andrej, chcel by som Vás len upozorniť na skutočnosť , že aj tá havária zo 16.1.1945 je zaznamenaná na Vami spomínanej stránke. https://aircrewremembered.com/KrackerDatabase/?q=700501&qand=&exc1=&exc2=&search_only=&search_type=exact
Našiel som to tam podľa výrobné ho čísla lietadla. Akurát je ťažko povedať, či trosky ktoré sú pod Vysokou sú z lietadla havarovaného 1.1.1945 alebo 16.1.1945.
Dodrý deň,
v júni a júli 2023 som bol na miestach havárií oboch He111,jeden skončil priamo pod vrcholom Vysokej so severu a druhý po dotyku s vrcholom zo severnej strany skončil pod Vysokou z južnej strany.Teda ak ten na Vysokej havaroval 1.1.1945 (je tam tabuľka), tak ten druhý havaroval 16.1.1945. Podľa uverejnených info jeden štartoval a druhý pristával,
Miroslav Lisický