Stvorenie sveta v Malackách
Monumentálna plastika s názvom Stvorenie sveta zdobí Záhorácku ulicu v Malackách už 35 rokov. Jej autorom je významný sochár Alexander Trizuljak, ktorého najslávnejším dielom je Víťazný vojak na na bratislavskom Slavíne.
Na fakt, že ide o Trizuljakovo dielo, nás pred časom upozornila kunsthistorička Sabina Jankovičová, ktorá v Bratislave mapuje exteriérové sochy po roku 1945. Zároveň uviedla, že v časoch socializmu sa vo vznikajúcich sídliskách vyčleňovali určité prostriedky aj na sochárske diela dotvárajúce priestor. Podľa záznamov autorovho syna akademického maliara Mareka Trizuljaka, ktorý sa na realizácii malackého artefaktu podieľal, dielo bolo inštalované v roku 1988.

(Foto Martin Macejka)
“Sochu sme robili spoločne, pravdou však je, že zásadný podiel autorstva má otec. Vedome sme nadväzovali na jeho monumentálne objekty realizované podobnými technológiami a materiálom (zváraný a ohýbaný hliník, atď). Známe otcove dielo, čo do rozmerov výrazne väčšie, je pri diaľnici z Malaciek do Bratislavy. Otec taktiež mal na prácu s kovmi veľmi dobre zariadený ateliér v Bratislave na Piešťanskej ulici. Vytvoril som počiatočné zmenšené modely a otec ich vo svojej mimoriadnej sochárskej skúsenosti pretvoril do monumentálnej podoby. Jeho ideou bolo Stvorenie sveta,” uviedol Marek Trizuljak. Doplnil, že otcovi pri práci na hliníkových sochách (vrátane tej malackej) pomáhal pán Anton Mackovič z Lábu.
V rodine Trizuljakovcov sa zachovali dva modely – štúdie, na základe ktorých sa vytvorilo výsledné dielo Stvorenie sveta.

(Foto archív rodiny Trizuljakovcov)

(Foto archív rodiny Trizuljakovcov)
Marek Trizuljak približuje aj vtedajšiu podobu priestoru, ktorá sa od dnešnej značne líši: “Umiestnenie vtedy vyzeralo inakšie. Bolo tam nové sídlisko tvorené dlhými blokmi panelových domov situovaných pozdĺž Záhoráckej ulice, ale do určitej miery od nej vzdialených. Priestor medzi panelovými domami a cestou bol voľný. Počítalo sa s veľkou plochou trávnika a chodníkmi, pričom skulptúre mali zostať diaľkové pohľady. Podobne rozmerné dielo naozaj potrebuje dostatočný voľný priestor.”

(Foto Peter Blažíček)

(Foto Martin Macejka)

(Foto Martin Macejka)
Túto koncepciu pokazili úpravy okolia – bezprostredne vedľa plastiky boli vysadené stromy, vedľa je parkovisko, pribudli nové budovy smerom k hlavnej križovatke a pohľad zmenila aj nadstavba budovy dnešného Mestského centra kultúry v 90. rokoch. Dnes, ako dodáva Marek Trizuljak, “je tam dielo akoby utopené. Stratil sa počiatočný zámer umiestnenia do voľnej plochy trávnika a stratili sa aj možnosti diaľkových pohľadov.”

(Foto Martin Macejka)
Sabina Jankovičová pred rokmi upozorňovala na kolíziu stromov a diela Stvorenie sveta. Myslela najmä na korene stromov a základy diela. Zatiaľ môžeme pozorovať, ako konáre stromov začínajú prerastať cez dielo a postupne ho zakrývať.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!