Anketa s víťazmi cyklokampane v Malackách

V júli sme zverejnili výsledky júnovej súťaže, resp. kampane Do práce na bicykli v rámci mesta Malacky. V kategórii zamestnávateľov zvíťazila Nemocničná, a.s., medzi tímami najčastejšie jazdili členovia tímu Zdravé pľúca (Nemocničná, a.s.),  z jednotlivcov najviac jázd absolovala Jana Pagáčová (Veselé déreráčky, ZŠ Dr. J. Dérera) a najviac kilometrov prešiel Marián Trnka (Z vjetrem opreteki, Malacké pohľady). Víťazov sme zapojili do ankety o súťaži, ale aj o jazdení v Malackách. Odpovedali Marián Trnka (MT), Vlasta Báchorová v mene tímu Zdravé pľúca (VB) a Jana Pagáčová (JP).

1. Prečo ste sa súťaže “Do práce na bicykli” zúčastnili? Bolo to prvýkrát?

MT: V prvom rade by som chcel povedať, že to nevnímam ako súťaž. Skôr ide o popularizáciu ekologického spôsobu dopravy. A ja sa rád do tejto kampane zapájam a možno svojou troškou prispievam k tomu, aby sa menej používala motorová doprava. Je to tak lepšie pre nás všetkých. A ak už hovoríme o súťaži, tak z môjho pohľadu je najcennejšia pravidelnosť, viac ako počet najazdených kilometrov. Je obdivuhodné, ak niekto chodí do práce na bicykli naozaj každý deň, bez ohľadu napríklad na počasie a ešte má aj fyzicky náročnú prácu. To si zaslúži uznanie. Ja ako „kancelárska krysa“ to mám ľahšie. Kampane som sa nezúčastnil prvýkrát. Myslím, že som sa zapojil už 5-6-krát.

VB: Uprednostňujeme jazdu na bicykli, ak sa dá počas celého roka. Je to zdravšie a sme na čerstvom vzduchu. Tejto súťaže sa zúčastňujeme od samého začiatku, ešte keď to bolo len v rámci nemocnice.

JP: Celý projekt Do práce na bicykli mi je veľmi sympatický a hlavne v našich malackých podmienkach je úplne ideálny na presun. Veď poznáme situáciu s parkovaním v Malackách a tak si myslím, že bicykel je super. Mám viac kolegýň, ktoré takto chodia do práce, a preto sme sa aj prihlásili do súťaže. Tento rok to bolo, myslím, po tretíkrát. Najviac bicykel využívajú u nás Anička Uhrová, Janka Lišková, Mirka Stankovičová, a tak sme vytvorili družstvo – po minulé roky sme mali aj dve družstvá z našej školy. Zapájajú sa nielen učiteľky, ale aj administratívne pracovníčky aj upratovačky. 

Marián Trnka
Marián Trnka najazdil v júni 2022 najviac kilometrov spomedzi Malačanov – 1545.9
(Foto Adam Trnka)

2. Používate bicykel na dopravu aj mimo súťaže? Ak áno ako často?

MT: Áno, bicykel používam celoročne, aj v zime. Väčšinou niekoľkokrát do týždňa. V zimných mesiacoch možno iba 1 krát do týždňa, keďže to mám do práce dosť ďaleko. Po iné dni chodievam vlakom. V rámci Malaciek nevyťahujem vždy bicykel, ale skôr uprednostním “pešibus”, ak idem iba niekam okolo centra povedzme v okruhu 1-2 km. A samozrejme používam bicykel často aj vo voľnom čase na športové aktivity.

VB: Áno, bicykel používame aj mimo cesty do práce. Skoro každý deň na výlety, rekreáciu.

JP: Samozrejme, aj ja niekedy využívam auto, ale ak sa dá, tak idem do práce na bicykli aj mimo toho mesiaca, kedy je vyhlásená súťaž. Snažím sa od jari do jesene využívať na cestu do práce bicykel. 

3. Čo pozitívne ste zažili počas súťaže?

MT: Pre mňa je veľmi pozitívny kontakt s prírodou. Hlavne rána si môžem pri jazde na bicykli užiť. Milé sú stretnutia s rôznymi zvieratami. Človek bežne vidí srnky, daniele, zajace, diviaky, bociany. Túto jar som mal pekný zážitok, keď bežala po poli vedľa mňa zvedavá líška asi 100 metrov.

VB: Teším sa, že nás pribúda viac a viac.

JP: Okrem toho, že je to ekologické a šetrné k ovzdušiu, viac sa hýbeme a nemusíme sa stresovať hľadaním parkovacieho miesta.

4. Zažili ste aj niečo negatívne?

MT: Samozrejme občas človek zažije aj konfliktné situácie v doprave. Veľmi nepríjemné je, keď cítim, že šofér si myslí, že cyklista nemá na ceste čo robiť a dáva mi to agresívnou jazdou najavo. Ale za tie roky, čo jazdím, som si už na podobné situácie zvykol. Väčšina šoférov je ohľaduplná a netreba sa dať znechutiť agresívnou menšinou. Ak sme pri negatívnych zážitkoch, tak aj usmrtené zvieratá na ceste patria do tejto kategórie. Videl som na ceste aj prejdené celkom zriedkavé zvieratá ako jazvec či bobor.

VB: Nie. Som pozitívny človek.

Foto Miroslav Konečný

5. Čo by bolo treba v Malackách zlepšiť, aby ľudia viac využívali nemotorovú dopravu pri ceste do práce?

MT: Bezpečná infraštruktúra by pomohla určite najviac. Aj viac vzájomnej ohľaduplnosti by pomohlo. Samozrejme myslím celkovo ohľaduplnosť medzi všetkými účastníkmi cestnej premávky. Mohli by sme sa inšpirovať napríklad susedným Rakúskom. Zmysluplná by bola možno aj informačná kampaň, aby si ľudia uvedomili, že bezmotorová doprava je prínosom nielen pre ekológiu, ale aj ekonómiu, zdravie a v neposlednom rade pre samotnú udržateľnosť dopravy a verejného priestoru. Mne osobne by pomohla dôsledná oprava cesty z Vinohrádku do Plaveckého Štvrtka. Už dlho sa len “flekuje” a z pohľadu cyklistu sa jej stav stále iba zhoršuje.

VB: Áno. Cesta Duklianskych hrdinov a Stupavská cesta.

JP: Škoda, že nie je v meste viac cyklistických chodníkov (ja veľmi využívam a pochvaľujem si aspoň kúsok na Pezinskej – je to super!), viac odstavných plôch na bicykle.

6. Máte nejaké miesto v Malackách, ktorému sa vyhýbate na bicykli (považujete ho za nebezpečné)?

MT: V podstate asi nemám také miesto. Keďže som zvyknutý jazdiť aj v bratislavskej premávke, tak ma asi skoro nič neprekvapí. Je pravda, že hlavne v rannej špičke sa radšej vyhnem hlavným ťahom napr. Stupavskej.

VB: Jazdiť po cestách je katastrofa. Je málo pruhov pre bicyklistov. Cesty sú úzke.

JP: Pre cyklistu v Malackách sú nebezpečné všetky cesty, kde sa vytvorilo parkovanie pozdĺž cesty – tým sa cesta veľmi zúžila a cyklista je tam ohrozovaný (napr. Radlinského, Záhorácka pri AFK), potom je veľmi nebezpečný úsek na Ceste mládeže k cintorínu, hoci je tam na kraji cesty vyznačené niečo, čo sa tvári ako cyklistický  „pruh“, ale je to v podstate normálna cesta, po ktorej jazdia aj poľnohospodárske mechanizmy a je to dosť nebezpečné, trocha lepšie je to tam, kde sú jednosmerky.

Do práce na bicykli, Malacky
Ilustračné foto Martin Macejka

7. Podporuje Váš zamestnávateľ dochádzanie do práce nemotorovou dopravou? Vytvára pre to predpoklady?

MT: Úplne cielene to môj zamestnávateľ nepodporuje, ale mám možnosť zobrať si bicykel so sebou do kancelárie, a čo je dôležité, mám sa kde osprchovať. Takže mám určite nadštandardné podmienky. 🙂

VB: Myslím, že ani nevie, kto sa ako dopravuje do práce.

JP: Náš zamestnávateľ nás podporuje, máme vytvorené pekné zakryté stojisko na bicykle a býva úplne plné. Potrebovali by sme aj  ďalšie, lebo jazdenie na bicykli do našej školy veľa využívajú aj žiaci, len niet priestor.

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.